Röster från förr

Björkö Hembygdsförening skall "värna och vårda hembygdens miljö och kulturarv och föra detta vidare till kommande generationer". Intervjuer med äldre björköbor har, som en del av detta, genomförts under årens lopp. Den första så tidigt som 1954 då Per Hedberg spelade in ett samtal med C. J. Olsson (Skräddar'n).

För trettio år sedan intervjuades tretton kvin nor från Björkö i samband med 1984 års Kommunprojekt. Dessa intervjuer textsattes och kan läsas  här . Personerna som då berättade om livet på Björkö var:

Evy Eriksson f. Johansson, Anna-Lisa Knutsson f. Johansson, Margit Lagerlöf f. Oleniusson, Maina Palbratt f. Wallenstam, Valborg Fransson f. Olsson, Gertrud Granstav f. Larsson, Ellen Mattsson f. Karlsson, Dagmar Andreasson f. Olsson, Daga Alexandersson, Rut Pettersson, Rut Rabe, Gustava Gillholm, Karl Martin och Johanna Johansson. Även Yngve Gillholm intervjuades om Fisket och livet i Bovik.

Under 90- och 2000-talet fortsatte några medlemmar att intervjua och spela in sammankomster med björköbor. De intervjuare, som med stor skicklighet och ansträngning initierade samtalen, var: Lars Åstrand (1985), Rita Blom, Inger Eriksson, Sonny Knutsson, Bengt Knutsson, Eva Ljungqvist (som även textsatt många intervjuer), Yvonne Kristoffersson, Göran Thorin och Ture Eriksson. Nedan följer en lista över de intervjuer och samtal som nu finns i digital form i Hembygdsgården:

Märit Andreasson 1991, Alf Gillholm 1991, Hembygdsföreningens möte 1994, Kyrkan 40 år 1997, Allan Axell (på Huvet) 1997, Minksnack 1998, Holger Eriksson 1998, Militärprat 2001, Inger Eriksson och Sonny Knutsson 2003, Om affärerna på Björkö 2003, Holmfrid Johansson 2004, Gösta Carman kåserar 2004, Ragnar Jansson (i Bovik) 2004,  Robert Mattson och Yngve Sagvall (i Bovik) 2004, Prat i Tössemörkret 2004, Sven-Erik Andersson (i Mossen) 2005, Ragnar Nodesjö (på Hönö) 2005, Sonny Knutsson 2005, Carl-Erik Svensson 2005, Märit Andreasson 2016.

Dessutom finns följande intervjuer tillgängliga i sin helhet. Här några klipp.

Ragnar Eliasson intervjuas och sjunger egna visor i P1 1983 (25 min.)

Gottfrid Persson (Amerikanar'n) 1985. Här: Om greve Mörner och skinkan i Kamerun. (19 min)

Olle Johannesson (i Hagen) 1996. Här: Om hur baket gick till. (16 min)

Märit Andreasson 1998. Här: Om vattenproblem och uppvärmning. (13 min)

Ellen Zackrisson 1999. Här: Om julebröd, skolgång och tonårsliv. (16 min)

Sven-Erik Andersson (i Mossen) 2001. Här: Om vinter- och sommarlekar och glasstillverkning. (18 min)

Gunnel Lönnqvist 2002. Här: Om militären på Björkö. (16 min)

Ord, namn och uttryck på Björkö 2015. (28 min)

Roy Andreasson 2015. Här: Om lekar och bus på 1950-talet. (22 min)

Inger Eriksson 2016. Här: Om Julfirande på 30-talet. (20 min).